Gazze için Türkiye’ye düşen ‘acil’ bir görev var

Türkiye’nin Gazze katliamı ve genel olarak Filistin meselesi konusunda yapıp edecekleri, kınama ve ABD Dışişleri Bakanı’nın savaş sonrası bölgedeki inşaat faaliyetlerinde rol alabilecek ülkeler arasında bizi de saymasından ibaret olmamalı. Bu kadarıyla kalakalmak iyi görünmüyor. Ayrıca, Batı kamuoyunda proteste eylemleri kesintisiz devam ederken Gazze konusunun bizde unutulmaya yüz tutması, rutin bir problem haline gelmesi hiç iyi görünmüyor.

Tek sorumlu Türkiye değil elbette ama Gazze için uluslararası diplomatik hamleler üretmek görevi, bir Avrupa ülkesi olarak öncelikle Türkiye’ye düşerdi; bunu da yapamadık. Çünkü uzun bir süredir bizatihi Türkiye, diplomatik açıdan sorunlar yaşıyor. Eski kapasitesini kaybettiği için ülkeleri hareket geçiremiyor.

Böyle olunca da geriye, sadece konuşmak ve birbirini tekrarlayan kınama mesajlarından başka bir faaliyet kalmıyor. Oysa, Gazze için “konuşmak” artık gereksiz çünkü Türkiye dahil bütün İslam dünyasının sözde kalan duyarlılığı açık ki İsrail’i etkilemiyor. Gazze’den sonra Refah’ta başlayan saldırılar da bunu gösteriyor.

Bugün ise kötülükten doğan yeni bir imkan var. Katliam ve beraberinde ağır bir mülteci krizi yaşıyor olması yetmezmiş gibi Filistin/Gazze bir de almakta olduğu sınırlı yardımdan mahrum bırakılıyor. Gazze ve genel olarak bütün Filistinlilerin tek umudu olan Birleşmiş Milletler Yakın Doğu’daki Filistinli Mültecilere Yardım ve Bayındırlık Ajansı (UNRWA)’nın fonları kesildi. Binlerce çalışanı olan Ajans’ın birkaç çalışanının Hamas’a yardım ettiği iddiası üzerine başta ABD olmak üzere birçok ülke UNRWA’ya sağladığı yıllık desteği kesti veya askıya aldı. Bu da zaten olağanüstü şartlarda yapılabilen Gazze halkına yardım faaliyetini imkansız hale getirdi. BM ve UNRWA yetkilileri haftalardır feryat ediyor, duyan yok. Daha önceki gün, UNRWA Avrupa Temsilcisi Marta Lorenzo, finansman desteğini askıya alan ülkelerin kararlarını sürdürmeleri halinde Gazze’de yalnızca birkaç hafta daha faal kalabileceklerini söyledi. Üstelik ne şartlarda çalışıyorlar bakın? Lorenzo, “Kuzeydeki konvoylarımız üç farklı yerde vuruldu. Kuzeye en son 23 Ocak’ta yardım teslim edebildik. 7 Ekim’den bu yana 156 çalışanımız hayatını kaybetti. 3 bin çalışanımız her gün ölüm riskiyle çalışıyor” diyor.

Gıda tedariki yapılamıyor ve insanlar açlık tehlikesiyle karşı karşıya, yiyecek sıkıntısı yüzünden ölümler başladı. Yani, bir yandan İsrail öldürürken, Gazze halkı bir yandan da yardımların kesilmesi yüzünden ölüyor.

UNRWA, sadece bir yardım kuruluşu olmanın ötesinde İsrail’in 1950’lerden beri işgaller ve katliamlarla sürekli olarak Filistinlileri yurtlarından kovduğunun açık bir delili olarak önem arzediyor. Filistin sorunun en canlı ve insanlık dışı sonuçları UNRWA’nın faaliyetleri sayesinde görülüyor ve kayda geçiyor. Ajans, tam olarak İsrail’in yarattığı mülteciler yüzünden var. Bu yüzden de UNRWA’nın varlığı İsrail’i her şeyden çok daha fazla rahatsız ediyor. 7 Ekim’den sonra fırsatını bulunca da onu etkisiz hale getirmek için müttefiklerini devreye sokmayı başardılar. Böylelikle artık, bombardımanlar kurtulanlara da hayat hakkı tanınmamasını sağlıyorlar.

Oysa, İsrail’in bu girişimi boşa çıkarılabilir. Bütün donör ülkelerin -ki hepsi desteğini kesmedi- yıllık yardımı 2022 rakamlarıyla nakdi ve ayni desteklerle toplam 1 milyar 200 milyon Dolar civarındadır. En büyük destekçi 334 milyon dolarla ABD ve onu 200 milyon Dolar’la Almanya, 115 milyon Dolar’la AB, 60 milyon Dolar’la İsveç takip ediyor. Japonya, Fransa ve İsviçre destek sıralamasında bu ülkeleri takip ediyor. Türkiye de 10 milyon Dolar nakti 15 milyon Dolar da değişik yollarla destek veriyor. Suudi Arabistan’ın katkısı da o civarda; 27 milyon Dolar.

Gazze için anlamlı iş yapabilmek için bu bir fırsattır. Türkiye, yardımı kesen veya askıya alan ülkelerin eksilttiği bütçeyi tamamlamak için uluslararası girişimde bulunabilir. Eksik kalan, muhtemelen 500/600 milyon Dolar’ı tamamlamak için hem kendisi kaynak aktarabilir, hem de İslam ülkelerini hareket geçirebilir. Meşru ve kesinlikle gerekli bir hamle olur bu. Böylelikle, bir yandan Gazze halkı açlık tehlikesinden kurtarılırken, bir yandan da İsrail’e UNRWA’yı etkisizleştirme ve bitirme imkanı tanınmamış olur.

UNRWA’ın bütçesi tamamlanmalı ve hayata bu sayede tutunabilen 2 milyona yakın Gazzeli ile İsrail’in yıllardır süren işgalleriyle çeşitli coğrafyalara dağılan 5 milyon Filistinli’ye yardım eli uzatılmalıdır. 75 yıldır yüzlerce çalışanının ölümü göze alması pahasına Filistin için çalışan ve onlar için olmazsa olmaz önemi sahip olan bu kuruma sahip çıkmak insani ve siyasi bir sorumluluktur.

Ne yazık ki hiçbir ülke; hiçbir İslam ülkesi bu durum için parmağını kıpırdatmadı. Birbirinin benzeri konuşmaları ve arkası kesilmeyen kınama mesajlarını bırakıp bir adım atılmalıdır. Türkiye de bu sorumluluğu hissetmeli ve uluslararası destek tedariki için inisiyatif almalıdır.

YORUMLAR (83)
YORUM YAZ
UYARI: Hakaret, küfür, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. (!) işaretine tıklayarak yorumla ilgili şikayetinizi editöre bildirebilirsiniz.
83 Yorum
  • Vedat Aslan / 15 Şubat 2024 19:51

    Allah rızası için sayın yazar bu konuyu gündem de tutun .Vallahi öbür Dünya da hesap vermek çok zor olacak.

    Yanıtla (1) (0)
  • Hasan Erzincan / 15 Şubat 2024 19:37

    Sayın yazar size katılmak mümkün değil. Dünyada bizden daha fazla nutuk atan hangi ülke başkanı yetkilisi var. Çok nutuk attık çok. Siz görmüyor, duymuyorsunuz.

    Yanıtla (1) (0)
  • karar okuru / 15 Şubat 2024 18:45

    Bu Hamas , bu kadar geniş çaplı bir saldırıyı neden yaptı, kime hizmet etti ki? Sonuçta mazlum halk zarar görmedi mi? Şimdi açlık ile terbiye edilmiyor mu yani?

    Yanıtla (1) (2)
  • Hüsniye Cirit / 15 Şubat 2024 17:46

    Para toplansın, uygun bir gemi ve denizden arıtma yaparak içme suyu üreten bir modül satın alınsın. Gazze açıklarında, denizden arıtılan içme suyu; Gazze de ki mağdur Filistinlilere pompalansın.

    Yanıtla (2) (0)
  • tavşan / 15 Şubat 2024 00:15

    Sivas kongresinde Atatürk ABD ye mektup yazdı yardım himaye istedi yazmıştım. Cevaplar pek komikti. Atatürk mandayı kabul etmedi. Manda istemek başka Yardım himaye istemek başka. Ama internette manda istemedi yazıyor ya herkes kolaylayıp onu yazıyor. Evet Ataturk manda istemedi. Manda istedi diyen de yok zaten. Ama dost ve hakkaniyetli bir ülke olarak gördüğü ABD den yardım istedi. Çünkü ABD Türklere bağımsızlığını egemenliğini verin demişti. 1918 YILINDA WİLSON İLKELERİNDE.

    Yanıtla (3) (10)
  • serçe / 15 Şubat 2024 09:09

    Atatürk'ün mektubu ortada. ABD den gelin Anadolu'daki durumu inceleyin bize yardımcı olun deniyor. Rekor beğenmeme geliyor. Hereksin aklında manda var çünkü. İnternette hiç bir kimse ABD den neden yardım istendiğini yazmamış. ABD ye neden güvendiğimizi de. Yazarsa ABD düşmanlığının temelsizliği ortaya çıkacak. Önce yazı okunur sonra yorum yapılır. Manda istemedik yardım istedik. İtirazı olan?

    Yanıtla (2) (4)
  • tilki / 15 Şubat 2024 12:45

    Tavşan, himayeyi yardımmış gibi göstererek demagoji yapıyorsun. Tamam himaye manda değildir; ama yardım da değildir. Himaye altındaki devlet yarı bağımsız devlet olarak nitelendirilir. Gazi'nin de kongrelerimizin de tek hedefi vardı: Bağımsız Türkiye. ABD'den manda da istemedik, himaye de; senin anladığın anlamda yardım da. Mektupta "himaye" kelimesini göster, tilkilikten istifa edeceğim, kürkümü giyer hava atarsın. :)

    Yanıtla (6) (0)
  • tavşan / 15 Şubat 2024 14:03

    Kürkünü atmana gerek yok. Büyük devletlere karşı yardım et himaye et demektir. Asıl sorun sizin baş düşman ilan ettiğiniz Sevr istiyor dediğiniz ABD den yardım istenmesi zaten konu bu .Atatürk ABD yi düşman görmezdi. Bugünkü Atatürkçüler Atatürk'ü bile tanıyamıyor bazen.

    Yanıtla (1) (3)
  • tilki / 15 Şubat 2024 14:27

    Himayenin uluslararası hukukta bir karşılığı var. Himaye başlı başına bir kurum. Britannica'daki tanım şöyle: "Protectorate (Himaye); birinin diğeri üzerinde kontrol uyguladığı iki ülke arasındaki ilişkiyi açıklayan uluslararası hukukta kullanılan bir terimdir. Bir ülkenin diğerini kontrolünün her derecesi için kullanılır." Himaye, Siyasî anlamda özellikle sömürgeci devletlerin sömürgeci niyetlerini kamufle etmek için buldukları bir sistemdir. Bunun neresi yardım?!

    Yanıtla (4) (1)
  • Tavşan Mektebi / 15 Şubat 2024 14:57

    O dönem Milletler Cemiyeti çerçevesinde tanımlanan benzer bir kavram "Manda" idaresidir. Kendini koruyamayacak seviyede zayıf olduğu varsayılan bir devlet koruyucu "Manda" idaresine alınır ve "Mandater" bir devlet tarafından himaye edilerek yönetilir. Kıtası dışında sadece Filipinler de sömürge sahibi olan ABD fırsattan istifade Osmanlı bakiyesi topraklarda Mandater sıfatı ile sömürge elde etmeye çalışıyordu. Wilson'un söylediği: Gelin ABD sömürgesi olmayı kabul edin" teklifiydi. Gülünç elbette

    Yanıtla (3) (0)
  • Tavşan Mektebi / 15 Şubat 2024 15:05

    Himayenin Milletler Cemiyeti çerçevesinde yaratılmaya çalışılan hukuki çerçevesi "Manda" idaresidir. Himaye ile Manda neredeyse eş anlamlıldır. Manda idaresinin hukuki çerçevesi vardır ve Milletler Cemiyeti denetimine tabidir. Adına Himaye denilip denetimden kaçma uyanıklığı ancak ABD'ye yakışır. Manda ve Himaye kabul edilemez cümlesi son ve kesin bir ifadedir, daha sonra tekrarlı şekilde beyan edilmiştir. Boş lafla zamanımızı harcamayın.

    Yanıtla (2) (0)
  • zekeriya / 15 Şubat 2024 15:43

    ABD menfaati olmazsa yaralı parmağa işemez. İnsanlığa hiçbir yararı olmayan bir ülkeden bahsediyoruz. Menderes'le beraber hayatımıza girdiğinden beri gün görmedik. Ondan gelecek yardımın... Yirmi yıldır Erdoğan'ı koruyup kolluyor. Bu ülkeye yaptığı kötülük olarak, bu bile tek başına yeter.

    Yanıtla (1) (0)
  • ÖTÜKENLİKURT / 15 Şubat 2024 15:28

    Dünyayı harekete geçirmek için itibarınız olacak! Büyük dünya gazetelerini okuyorsunuz, sürekli bizi yönetenlerin güvenilmez olduklarını yazıyorlar! Deprem vergilerini papaz eden, gazilere yardım paralarını uçuran bizim mollalara kimse güvenmiyor. Deprem için bile bizimkilerin hortumcu olduğunu bilen batı yeterince yardım etmedi. Ben bile deprem yardımımı Haluk Levent'e yaptım. Akıl hazinedir...

    Yanıtla (5) (1)
  • ÖTÜKENLİKURT / 15 Şubat 2024 15:25

    Sayın yazar, diyorsunuz ki, Hacıbayram Camisinde dilenip, Kocatepe Camisinde sadaka dağıtalım !? Bir yandan Medine dilencisi gibi dünyayı kapı kapı dolaşıp en yüksek faizle bile dolar dilenip bulamıyoruz, diğer yandan Cibuti'ye milyonlarca dolara cami yapıyoruz! Sanki evde yapılan ibadetler geçersiz!? Ülkemizi meczuplar yönetiyor zaten. Halk açlıkla savaşırken dünyanın birçok ülkesine camiler yapılıyor, yardımlar dağıtılıyor! Bir de Gazze'yi alalım sırtımıza tam olsun1! İnsaf yahu!

    Yanıtla (6) (3)
  • Ali Rıza / 15 Şubat 2024 03:14

    Günaydın mı desem, sabah el hayr’mı desem geçmiş olsun mu desem bilemiyorum, Mustafa bey; ülkenin bu noktaya gelmesinde sizinde az katkınız olmadı yani!. BOP projesi işleme konduğunda bunun böyle olacağı belli değil miydi?. İsrail Suriye nüfusunu bir mermi atmadan yarıya nasıl düşürüp üçe böldü?. Ensar, muhacir ayaklarıyla kim aldı bu insanları?. İsrail; Filistinlileri böğeden yavaş yavaş sürüp öldürüp, Ürdün’ün kuzeyi, Suriye’nin güneyinden Fırat nehrine kadar olan bölgeyi işgal edecek.!

    Yanıtla (9) (1)
  • mert / 15 Şubat 2024 12:23

    Ali rıza bir çorba yapmışsın. Mantığı yok.

    Yanıtla (0) (9)
  • karar okuru / 15 Şubat 2024 14:56

    Neden! Irak'a müdahale için tezkere çıkarılmadı mı? Esat'ı yıkmak için ABD ile birlikte savaş açılmadı mı ? Suriye'nin doğusunda yaşayan Kürtler yerinde dururken, Araplar niye bize sürüldü?

    Yanıtla (5) (0)
  • Cahil Bir Okur / 15 Şubat 2024 14:56

    Sayın yazar! Gözlerinizi kapatın şu hayali görün demekten farksız söylemleriniz. Zira ya İsrail bize derse ki:'' Bundan böyle sizinle ticari ilişkilerimi askıya alıyorum. Sizden ''gemicik''ler ile gelen her şeyi bundan sonra Çin'den ya da Hindistan'dan alacağım derse ne olacak? Man adası da ifşa oldu. Bu durum bizim için Moğol yöntemi (Manda derisine sararak, kanını akıtmadan idam etme) ile ölümü beklemek demek. Bırak şeytan bırak benim peşimi, İstemem erdürme zevk ü selüme!

    Yanıtla (0) (0)
  • Etem / 15 Şubat 2024 01:37

    Hep Araplar niye Filistinlilere yardım etmiyor diye yazılıp çiziliyor. Bir kere Hamas Filistin demek değil. Arap ülkeleri Hamas’ı bir tehlike olarak görüyordu çünkü ideolojileri Müslüman Kardeşler ideolojisi. İkincisi Hamas’ı destekleyen İran (belkide Hamas’a yeşil ışık yakan da onlar) ve İran da Hamas gibi onlar için bir tehlike teşkil ediyor. Üçüncüsü savaşı başlatan Hamas. Arap ülkeleri Israel ile ilişkilerini tam normalleştirme yolundayken Hamas bu olayı başlatarak ona köstek oldu.

    Yanıtla (7) (9)
  • insan haklari savunucusu / 15 Şubat 2024 06:58

    Bu savas Hamas'in 7 Ekim saldirisiyla baslamadi. Israil devletinin onlarca yildir Filistinlilere yaptigi zulum en vicdansiz bir insani bile rahatsiz edecek boyutta. Israil'de ve cesitli ulkelerde yasayan yuzbinlerce Yahudi bile Israil devletini elestiriyor. 4 ayda 30 bin insan, cogu kadin - cocuk katledildi. Hastaneleri, okullari, camileri, kiliseleri bombaliyorlar. Dunyanin gozu onunde soykirim yapiliyor. Utanma duygusu yok mu sizde?

    Yanıtla (9) (3)
  • Etem / 15 Şubat 2024 11:48

    06:58: utanma duygusunun yazdıklarımla ne alakası var. Ben Arap ülkelerinin niye yardıma koşmadığı üzerine fikir yürüttüm. O konuda bir diyeceğin var mı?

    Yanıtla (4) (6)
  • Eşref... / 15 Şubat 2024 15:37

    Savaşı Filistinliler başlattı cumlesi için Utanma Duygusu gerekebilir,,Çünkü orada savaş yaklasik 100 yildan beri var..Şunu diyebiliriz ,,,Askeri açıdan stratejik mi değil mi..?..Filistin hamllesi..Oturduğunuz guvenli yerden Mantıklı değil gibi Filistin hamlesi..

    Yanıtla (3) (0)
  • Ali / 15 Şubat 2024 14:33

    Araplar rehavetin zirvesinde, Suud Körfez zevk ve sefa batağında.İsrail hepsinin elini kolunu bağlayıp susun dedi.Hamas: Filistin' in kuvvayı milliyesi. Hamas biterse Filistin Gazze ve Kudüs düşer/ düşüyor.

    Yanıtla (5) (4)
  • Okur / 15 Şubat 2024 00:19

    Kemalistlerin sosyalistlerin neden uluslararası bir yardım kuruluşu yok. Ulusal da yok ya.

    Yanıtla (2) (11)
  • Umutsuz / 15 Şubat 2024 08:31

    Neden olsun. Çünkü kemalist ve sosyalistler insanların zora düşmemesi gerektiğini insan olmaktan kaynaklı hakları olduğunu ve bunu devletin görev olarak yapması gerektiğini düşünür. Siyasal İslamcıların yardım kuruluşları var da ne iş yaptılar bu günü kadar. Duygu sömürüsü hariç. Deniz Feneri diyorum sen anla.

    Yanıtla (9) (5)
  • Takipci / 15 Şubat 2024 11:42

    Yardim Sektoru YolsuzlukEkonomisi'nin itici gucudur...

    Yanıtla (4) (1)
  • Okur / 15 Şubat 2024 12:58

    Bir şarkıcının başardığını bizler başaramayız diyorsunuz.. Siz ne yapsanız haklısınız. İşin garibi yapamayınca da haklısınız.

    Yanıtla (0) (0)
  • Okur / 15 Şubat 2024 17:06

    İstanbul depreminde öncekilerden vd felaketlerde her türlü yardım kuruluşuna gerek yok o zaman bizde ve dünyada kapatılsın bu kuruluşlar dövlettt yapsın diyorsunuz. Orijinal mi böyle tüm fikirleriniz.

    Yanıtla (0) (0)
  • Kıyas / 15 Şubat 2024 13:02

    Ne alaka? Sen onu esas islamcılara, söyle! Klişe ve bayat sözlerle de her lafa atlama! Ana okulu öğrencisinde bile bir orjinalite var! Senin haddine mi vatanseverlere laf etmek!

    Yanıtla (0) (1)
  • Okur / 15 Şubat 2024 14:09

    Orijinal vatanseverler soru sormayı yasaklıyor.. Eeee tek parti kafası. Kendileri herkese her şeye laf edebilir ama burada olduğu gibi size her lafa atlama saygısız lafını edip yasak koyarlar. Tarihlerini liderlerini bilmeyen asla kitap okumayan bu güruh kendileri gibi düşünmeyenlere köle maraba gibi davranır hakaret ederler. Soruma cevap veremediniz jakoben ler. Bu ne telaş. Lümpen cehaleti yle bu kadarsınız.

    Yanıtla (0) (0)
  • Şaşkın / 15 Şubat 2024 14:03

    Sokak ortasında kavga var, öncesi malum değil, diyelim. Biri biraz çelimsizce dayak yiyor, daha irice görünenden.
    Dayak yiyenden akıyor kan, çevreden çözüm; "getirin sargı bezi ve tentürdiyot." kavga devam ederken, bir terzi; "pantolonu ben dikerim", lokantacı; "Karnı açtır ben yediririm", "eğitimi de benden" diyor bir başkası bağırarak kavga devam ederken, öldü, öldü galiba dedi yaşlı kadın, gözü dahi seçmezken, belediye hazırdı yakınlarda ve dedi; "gömmesi de benden"...

    Yanıtla (2) (0)
  • Hariçten Gazel / 15 Şubat 2024 13:52

    Süreç zaten acımasızdı. Ancak sessizdi. Böylemi olmalı idi 7 Ekim öncesi. Yani Dünya ülkeleri turu ile durum izah edilemez anlatılamaz mı idi. Çekilenler kıstırılmışlık hali. Kafes yaşamı... Sürekli her platform da eminim ülkelerin bir kısmı da destek olacak idi Türkiye de. Bir çıkış bir nefeslik bir çaba bir hareket barış içinde. Ve ilk saldıran kim ve niye ve sonra ne oldu ve bu beklenmiyor mu idi... Yalnızlık zor hem de çok zor...

    Yanıtla (0) (0)
  • The end / 15 Şubat 2024 13:52

    Ne kadar safiz. Neymiş altın arama bir ticaretmis ülkemiz para kazanıyoruz, iş imkanı istihdam miş.eeee şirketin ortağı da tanıdık a. Calikmis. Bizde bu masum laflara inandık. Ülke mı Çalık ve bağlı olduğu agababalari mı kazanıyor.bidaha düşünelim. Akp liler sizin düşünmenize gerek yok.siz baştan dusunmussunuz.

    Yanıtla (1) (0)
  • Tuna / 15 Şubat 2024 13:17

    İsrail Gazzeyi boşaltıp Mısır'a sürecek.Sisi bunu çoktan kabul etti.Sürülenlerin bir kısmı Ürdün ve Türkiye'ye mülteci olarak alınacak.Bunu Abdurrahman Dilipak aylar önce yazdı.Allahın pardon Amerika'nın dediği olur

    Yanıtla (1) (0)
  • Şahin / 15 Şubat 2024 12:45

    7 Ekimden itibaren vahşiliğin hangi boyutlara varabileceğini tüm dünyaya ispatlarcasına Gazze'deki Müslümanlara katliam ve soykırım uygulayan Siyonist İsraile ilk günden itibaren BM Genel Sekreteri Sayın Guterres ve Ekibi en etkili tepkiyi ortaya koymuş ve koymaya devam etmektedir. UNRWA'ın ödeneklerinin ABD başta olmak üzere bazı ülkelerce askıya alınması Siyonist lobinin etkisi ile Gazze'de İNSANLARI AÇLIKTAN ÖLDÜREREK ÖRTÜLÜ KATLİAMI sürdürmek içindir. TÜRKİYE UNRWA'ya DESTEK OLMALIDIR.

    Yanıtla (3) (0)
  • karar okuru / 15 Şubat 2024 12:39

    Filistin konusuna köklü çözüm nasıl olur. önce, Ürdün devleti feshedilmeli. Ürdün toprakları ile Filistinlilerin kalan toprakları üzerinde denize de çıkışı olan yeni bir devlet kurulmalı. hatta İsrail ile konfederasyon kurmalı bu yeni devlet. barış ancak böyle mümkün olur. gariban müslümanlar da ağlayıp, sızlanmaktan kurtulurlar. istismarda sona erer.

    Yanıtla (0) (0)
  • Eşref... / 15 Şubat 2024 11:18

    Gazzeye yardim için..Suriye ve Irak'ın birliği ve istikrarı şart bölge ne kadar birlik icinde olursa bizde o kadar huzurlu oluruz..Öncelik birlik..sonrasi çok kolay

    Yanıtla (0) (0)
  • The end / 15 Şubat 2024 11:15

    Müslüman din diyanet Allah bismillah diye cami cami üstüne yapan bir hükümetin yönettiği ülkede niye böyle bu kadar sorunlar sorunlar olur. Hemde hükümetten kaynaklı olur. Ya dinde ya bu hükümette sorun var. Dinimizde olmadığına göre....

    Yanıtla (1) (0)
  • Adnan Topuz / 15 Şubat 2024 10:27

    İnsanlık suçu işleniyor, Müslümanlar, Batı, Çin ve Rusya gibi dünyanın diğer ülkeleri sessiz izliyorlar. İnsanlık suçunu işleyen ve onun koruyucusu Batı'nın anladığı tek şey para. Batıdaki Yahudi şirketleri ile İsrail'in ve Batı'da İsrail'i destekleyen şirketlerin mallarını etkin bir şekilde boykot etmek ilk eylem olmalı. Diğer diplomatik eylemler de bunu desteklemeli. Türkiye'de ve dünyada McDonalds, Coca Cola gibi ürünlere boykot şart.

    Yanıtla (0) (0)
  • Dr / 15 Şubat 2024 10:22

    Gazze orada. Savaşmak isteyen buyursun gitsin. Kimseyi tutan yok. Hamasete, ezan, bayrak masallarına da hiç gerek yok.

    Yanıtla (6) (2)
  • Takipci / 15 Şubat 2024 09:46

    Bu yazinin ozeti: Turkiye Gazzeye para yardimi yapsin, en azindan 500-600 Milyon dolar. Sn yazari kiniyorum, Turkiyemiz halihazirda yetmis iki diyarda BORC DILENEN bir ulke, baska soze gerek varmi? Allah(cc) akil-fikir versin. Atalarimiz demis ki: Kendi muhtac bir dede kaldiki cumleye yardim ede...

    Yanıtla (3) (1)
  • Ddt / 15 Şubat 2024 09:41

    Biz ,,,, güzel CENAZE MERÂSİMİ yabarız,,,
    Ölülere NİNNİ GİBİ ,,,,,, kuranı Kerim okuruz!!!
    Taziye/ Mâziye,,,, geçmişi de anarız…..
    O Ölüyü O kabire iyi…

    Yanıtla (1) (0)
  • tavşan / 15 Şubat 2024 01:17

    Marmara denizini öldürdük. İngiltere'nin çöpünü Türkiye döktürüyoruz. Halkımız ilk depremde yıkılacak konutlarda oturuyor. Gıda maddelerimizin içinde ne olduğunu Tarım bakanlığının listesinde görüyoruz. Zehirli kullanılması sakıncalı.. Siyanürle topraklarımızda altın arıyorlar. Nehirlerimiz zehir akıtıyor. Hiç bir artıma çalışmıyor. Ülkemizi umursamıyoruz Filistin'e üzülüyoruz ama kendimizde inanmıyoruz

    Yanıtla (15) (1)
  • Polis / 15 Şubat 2024 09:09

    Sayin tavşan kardeş tespitleriniz guzel birde dis gucler dediginiz oluslarin tarim bakanlarin elinde ödül alan tarim bakanlarimizin ismini yazdaydiniz daha doyurucu olurdu

    Yanıtla (2) (0)
  • Erkan / 15 Şubat 2024 08:54

    Sayın yazar niye hiç çıkarımız olmadiğı halde mısırla niye kavga ettiğimizi. niye katil sisi den kardeşim sisi ye dönüştüğünü yazmıyorsunuz.

    Yanıtla (4) (1)
  • Okur yazar / 15 Şubat 2024 08:47

    Gazze için Gazze liler de haması tasfiye ederek katkıda bulunsun. Onlar 30 bin sivilin ölümüne yol açtılar. Tek örgüt olmalı o da FKÖ.

    Yanıtla (2) (1)
  • xyz / 15 Şubat 2024 08:46

    Sevgililer gününü, Mısır firavunu ile beraber geçiren ve hitamında "değerli kardeşim Sisi" diyen Erdoğan'dan mı medet umuyorsunuz? Dün katildi, darbeciydi, zalimdi; bugün "değerli kardeşim" oldu. Hamas, dün, "kurtuluş ve mücahitler grubu" idi; bakarsınız yarın terörist yapılıverir. Erdoğan'ın kıvırmalarını büyük dans ustası Kudret Şandra mezarında kıskanarak seyrediyor.

    Yanıtla (6) (0)
  • insan haklari savunucusu / 15 Şubat 2024 01:50

    Soykirimlar unutulmaz. Insallah gun gelir bu soykirimin da, yakin gecmiste hesabi sorulmamis soykirimlarin da hesabi sorulur. ABD ve Avrupa soykirima verdikleri destekle ikiyuzlu olduklarini acik secik gosterdiler. Bu ulkeler bundan sonra insan haklarindan soz edemez. Bu soykirim Yahudilerin ABD'de ve Ingiltere'de ne kadar guclu oldugunu da gosterdi. 8 milyar nufuslu dunyada 15 milyon nufusu olan bir milletin boylesine buyuk bir ekonomik ve siyasi guce nasil sahip oldugu incelenmelidir.

    Yanıtla (3) (1)
  • Karar Okuru / 15 Şubat 2024 08:25

    Üzülme biz Türkler de Balkan savaşları ertesinde uğradığımız soykırımın hesabını soracağız. Rus ve Amerikan misyonlarının emrinde Türkleri katleden Ermeni çetelerinin bakiyeleriyle hesaplaşacağız. Yahudilerle Ermenilerin farkı Yahudilerin ABD ve İngiltere'de finans merkezlerine, üniversitelere konumlanmış olmalarıdır. Ermeniler gibi aynı anda Amerika,Kanada,Fransa ve Rusya ile iş tutmaya kalksalardı onlarda kenara itilirlerdi. Sonuç; para var mı ? Para?!!! Dolar ve Sterling var mı? Yok mu ?

    Yanıtla (1) (4)
  • Talebe / 15 Şubat 2024 08:02

    Yapılması gereken net: I S R A I L 'i DURDURUN. Sonra yardımlar tazminat ve yeniden inşa...

    Yanıtla (2) (0)
  • Okur / 15 Şubat 2024 07:54

    Sayın yazar siz 5 milyon Filistinliye türkiyenin bakmasını teklif ediyorsunuz ama bu yükü Türkiye artık kaldıramaz.

    Yanıtla (0) (0)
  • Ayak Takımı / 15 Şubat 2024 07:50

    Niye Türkiye? Arap ligi ne güne duruyor, bu en başta arapların meselesi değil mi. Hem biz bu petrol krallarından daha mı zenginiz, Suudla bizim verdiğimiz bütçe kafa kafayaymış bu bile ilginç. Kraldan fazla kralcılık gereksiz. Türkiye'nin yapacağı, payına düşen yardımı sürdürmekten ibarettir, gerisi hayırseverlerin bileceği iş, yapsınlar kampanyalarını toplasınlar gereken meblağı. Cuma çıkışı filistin goygoyu yapmayı biliyorlar ama eller cebe gitmiyor.

    Yanıtla (2) (0)
  • Okur / 15 Şubat 2024 07:46

    Sayın yazar Türkiye zaten ekonomik krizde sizin dediğiniz rakamları ödemesi çok zor. 10 milyon mülteciye bakarken bir 5 milyon daha insana bakmamız imkansız. .alesef bu savaş en zayıf animizda oldu.

    Yanıtla (0) (0)
  • Polis / 15 Şubat 2024 07:37

    İsrail'e can suyu Filistin'e dua

    Yanıtla (2) (0)
  • Fani / 15 Şubat 2024 07:18

    Bize kim yardım edecek merak ediyorum. Bol keseden dağıtıyoruz da sonumuz ne olacak bilen duyan gören yok mu?.

    Yanıtla (1) (0)
  • TAMER / 15 Şubat 2024 07:15

    Bu Görev, Devlet Bahçelinin biran önce Gazze ye gitmesi gerekiyor..

    Yanıtla (6) (0)
  • Sahin / 15 Şubat 2024 02:25

    Erdoğan"nın Arapları sevmediğini
    nerden çıkardın Tavşan?
    Erdoğan Arapların dostu..Hem Araplara
    toprak satıyor hemde IMF para vermediği için Araplardan borç alıyor.
    Araplarda seve seve veriyor.
    Yani Erdoğan iktidarda kaldık"ca
    Araplar dostu..

    Yanıtla (1) (2)
  • karar okuru - ... / 15 Şubat 2024 01:56

    tayyip erdoğan şu anda muhalefette olsaydı iktidara hayatı zindan ederdi, söylenmedik söz bırakmazdı. gazzede olan bitenlerin onun iktidarına denk gelmesi, ancak gazze için parmağını bile kıpırdatmaması, olan biteni sadece seyretmesi ders niteliğinde. ortadoğuda bizim hiç bir özgül ağırlığımız yokmuş.

    Yanıtla (13) (0)
  • Sahin / 15 Şubat 2024 01:14

    Gazze için Türkiye görevini yaptı.

    27 milyon dalar bağış yaptı ama karşılığını aldı..

    Gemilerle yüz tonlarca ağır silahları

    İsrail'e sevkiyat yaptı.

    Yanıtla (5) (3)
  • Erk Yıldırım / 15 Şubat 2024 00:29

    Çok acı gerçekten çok acı. Zaten çıkış noktası Hamas değil baştan beri insanlık olmalıydı. Hamas bilinçli yapmadiysa eğer büyük akılsızlık yapıp zalim İsrail'in ekmeğine yağ sürdü ve bizde izlemekten başka birşey yapmıyoruz.

    Yanıtla (3) (0)
  • tavşan / 15 Şubat 2024 00:24

    Türkiye'de ki Filistin sevgisini pek ciddiye almıyorum. Dünya üzerinde de pek ciddiye alınmıyor. Hiç bir toplantıya Türkiye davet edilmedi. Bu içerde oy toplamak için kullanışlı bir araç olarak kullanılıyor. insan sevgisi olan toplumlar dünyanın her yerindeki insan hakkı ihlallerine karşı çıkar. Uygur Türklerini umursamayanların Filistin sevgisi sahte gelir herkese.

    Yanıtla (9) (1)
  • karar okuru / 15 Şubat 2024 00:23

    Ülkeyi yönetenler? Gazze konusunda üzerine düşenleri fazlası ile yapıyor. Son üç ayda İsrail ile ticaretimiz tavan yaptı. Yetmez mi? Herkes karakterinin gereğini yapıyor.

    Yanıtla (10) (1)
  • dkur / 15 Şubat 2024 00:17

    Hakan Fidan okusun bu yazıyı.

    Yanıtla (3) (0)
  • karar okuru / 15 Şubat 2024 00:15

    sırf din meselesi değil büyük insanlık sorunu. amerika ve diğerlerinin yeniden desteği için de çaba gösterilmeli, hatta israil'in en azından bu konuyu savaşa karıştırmaması için bir mutabakat sağlanmalı (gerçi bizim yönetim şu sıralar çok meşgul.)

    Yanıtla (2) (0)
  • tavşan / 15 Şubat 2024 00:08

    Türkiye'nin Gazze için bir şeyler yapabilecek kapasitesi yok. Üstelik dünyanın en sevilmeyen ülkeleri arasında yer alıyoruz. Sevilemememizin nedeni ona buna gereksiz posta koymak efelenmek gereksiz gerginlikler çıkarmak. Arapları küçümsemek Bu durumda kimse yanımıza gelmez.

    Yanıtla (6) (1)